SELAMAT DATANG KE BLOG MANGANU3,SEMOGA MENDAPAT INFO YANG BERMANFAAT

06 November 2010

Iman..Kamu cuti hari ini ?






Iman : Assalamualaikum.
Diri : Waalaikummussalam.Oh Encik Iman!Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak datang ke pejabat. Kamu cuti ke?



Iman : Apa pula saya cuti bos.Saya kan diberi cuti.
Diri : Oh ye,lupa.Itu la,saya ingatkan segala urusan akan lebih terurus dan keuntungan
syarikat akan bertambah lepas En. Nafsu bekerja.Tapi jadi kelam-kabut lak.Lepas
terdengar ustaz kat tv berceramah hari tu,saya teringatkan kamu.
Iman : Jadi saya boleh bekerja la bos?Saya boleh ambil balik jawatan saya daripada En.Nafsu.
Diri : Eh,tak boleh.Saya sayang nak pecat En. Nafsu.Walaupun saya terpaksa bayar gaji yang
tinggi,tapi dia berjaya menghiburkan saya.
Iman : Kalau mcm tu,lebih baik saya berundur.
Diri : Eh,jangan!Tolonglah saya.Saya tak boleh kehilangan kamu berdua.
Iman : Tapi bos kami tak mungkin bersama dalam satu syarikat.Perbezaan antara kami sangat
besar.En. Nafsu tu saya lihat lain sangat dgn saya.
Diri : Saya rasa serba salah la pulak.
Iman : Bos boleh pilih satu je.Bos perlu mujahadh untuk pecat En. Nafsu,bos.
Diri : Saya tahu.Jauh dalam hati saya ,saya memang perlukan kamu,En. Iman.Iri hati saya
tengok syarikat utz sebelah.Mereka boleh maju sebab ada orang mcm kamu.Baiklah,saya
kena pecat juga En. Nafsu,tak kiralah apa yang berlaku.En. Iman,saya mahu kamu
tubuhkan balik jabatan solat,puasa,zikir,al-quran dan apa-apa yang patut.
Iman : Alhamdulillah,nampaknya bos dah buat keputusan yang bijak.Kalau bos teruskan
prestasi yang cemerlang ni,saya yakin bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO (Allah
s.w.t.) sebagai muttaqin.
Kitalah bos kepada diri sendiri.Kita yang menguruskan semua tentang diri,makan minum,pakaian,pelajaran dan pekerjaan.Tetapi yang lebih penting adalah bagaimana kita menguruskan iman kita.Buatlah keputusan terbaek dan pilihlah agenda dan aktiviti yang boleh menyuburkan iman.Jangan ditendang keluar amalan soleh dan jangan melambai-lambai palit dosa masuk ke dalam hati

No comments:

Post a Comment